اگر کسب و کار شما در حال سقوط است و در تلاشید تا از این وضعیت خلاصی یابید، با این ۵ مرحله می توانید آتش کسب و کار خود را بیفروزید:

 قدم اول: علت کاهش رشدتان را بفهمید، حدس نزنید.
قبل از هرچیز باید بفهمید چرا رشد کسب و کارتان متوقف شده است؟ حدس نزنید، علت را بیابید. با کارکنان خود صحبت کنید تا یک دید کلی از نحوه عملکرد شرکت داشته باشید و علت اصلی اینکه چرا رشد شرکت متوقف شده است را بیابید. در مورد همه امور سوال بپرسید.
همچنین از مشتریان فعلی خود بخواهید در مورد تجربه خریدشان از شما برایتان توضیح دهند. این کار یک ایده واضح و شفاف به شما می دهد تا بدانید بر کدام نقاط کسب و کارتان باید تمرکز بیشتری داشته باشید. آیا باید بخش خدمات مشتریان خود را بهبود ببخشید یا بر روی نوآوری و توسعه محصول تمرکز بیشتری داشته باشید؟

 قدم دوم: رشد مجدد کسب و کارتان را تجسم کنید.
تجسم یک چشم انداز قوی برای کسب و کارتان به شما کمک می کند تا کارکنان تان را به سمت وظایفی که به موفقیت کلی شرکت کمک می کند راهنمایی کنید.
دیدگاه خود را ارزیابی کنید و بررسی کنید که آیا هنوز هم به شما و کارکنانتان مربوط است یا خیر؟ اگر چنین است، آیا همه افراد مشغول در سازمان به دستیابی به آن تمرکز دارند؟ اگر پاسخ تان به این سوال منفی است، با افراد تیم تان صحبت کنید و چشم اندازتان را مجددا به گونه ای ارزیابی کنید که همه افراد به منظور داشتن آینده ای درخشان تر در به تصویر کشیدن آن سهیم باشند.
دیدگاه تان را بر روی کاغذ بیاورید. موفق ترین شرکت های دنیا آن هایی هستند که اهداف کسب و کار هم راستای اهداف فردی پرسنل سازمان هستند.

 قدم سوم: از در دسترس داشتن منابع کافی اطمینان حاصل کنید.
مراحل مختلف رشد در کسب و کار شما به علاوه بر نیاز به منابع بخصوصی ؛ به افراد توانمند با استعدادهای منحصر به فرد مورد نیاز در هر مرحله نیز نیاز دارد.
در مراحل اولیه کسب و کار شما به افراد کارآفرین و خلاق نیاز دارید، در سایر مراحل همانطور که کسب و کار شما رشد می کند تخصص های مختلفی نیز مورد نیاز است.
هنگامی که سرعت رشد کسب و کار شما کم و کمتر می شود، اعضای تیم و نقش اصلی آنان را ارزیابی کنید. سعی کنید با برگزاری دوره های ارزیابی DiSC ابتدا شخصیت افراد سازمان را دریابید و سپس سبک کار و نقاط ضعف و قوت هر کدام از کارکنان تان را بررسی کنید.
بررسی کنید برای جایگاه مدنظر شما چه فردی با چه تیپ شخصیتی و نقاط قوتی مورد نیاز است، اگر این افراد را در شرایط کنونی در اختیار ندارید سعی کنید با استخدام این دسته از افراد، بهترین رشد را در کسب و کار خود رقم بزنید.

 قدم چهارم: یک ساختار مناسب ایجاد کنید.
هنگامی که کسب و کارها برای اولین بار شروع به فعالیت می کنند، یکی از ابزارهای موفقیت سازگاری است. با این حال، اگر می خواهید رشد کنید، باید ساختار سازمانی خود را دوباره ارزیابی کنید.
اگر در ساختار سازمانی تان، شما صاحب کسب و کار هستید، توجه داشته باشید که قرار گرفتن در بیش از یک موقعیت بحرانی در کسب و کار، می تواند مانع رشد شما شود.
همانطور که کسب و کار شما بزرگ و بزرگتر می شود، به منظور ایجاد یک جریان موثر در سازمان به یک مدل سازمانی شفاف تر و دقیق تر نیاز خواهید داشت. این امر به همه کارمندان کمک می کند تا نقش ها و مسئولیت های خود را به طور مشخص تعریف کنند تا بتوانند به طرز موثرتری کار کنند و دریابند که چگونه می توانند نقش موثرتری در رشد کلی سازمان داشته باشند.

 قدم پنجم: اطمینان حاصل کنید که خود مشغول مشاهده این رشد هستید.
تست، اندازه گیری، پیگیری، تجزیه و تحلیل و ایجاد گزارش های منظم برای رشد هر کسب و کاری حیاتی می باشند، موفقیت کسب و کارها بدون یک سیستم دقیق پیگیری به ندرت پیش می آید.
گاهی اوقات دلیل عدم موفقیت یک کسب و کار، عدم وجود یک سیستم جهت اندازه گیری میزان موفقیت و رشد کسب و کار است.
به عنوان یک رهبر کسب و کار، شما نیاز به بررسی و تعیین شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) برای کارکنان خود دارید. پس از آن می توانید یک تصویر شفاف تر از اینکه چه افرادی در نقش های مناسب قرار گرفته اند و چه نقاطی در سازمان محل رشد است برای خود ترسیم کنید.
پس از آن می توانید با توجه به معیارهایی که در این مرحله و مراحل قبل برای خود در نظر گرفته اید استراتژی کلی رشد را برای سازمان تان تنظیم کنید.
این رشد ممکن است پس از گذشت مدتی شروع به کاهش کند، پس از هر مرحله کاهش رشد می توانید این ۵ قدم را به عقب بازگردید و شعله های رشد کسب و کارتان را دوباره برافروزید.
منبع: marketingdonut