بازاریابی شبکه های اجتماعی فقط جذب فالوورهای زیاد نیست. در این مقاله نکاتی در رابطه با بهبود خدمات مشتریان و رضایت بیشتر مشتریان از عضویت در شبکه های اجتماعی را به اشتراک می گذاریم:
شبکه های اجتماعی از زمان پیدایش شان تاکنون تاثیر شگرفی بر بازاریابی داشته اند و با توجه به اینکه استفاده از آن ها اکنون به بخش جدایی ناپذیری از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری تبدیل شده اند، اکنون زمان آن رسیده است که تفکر گذشته خود در رابطه با صفحات شبکه های اجتماعی را فراموش کنید و به مدیریت این صفحات با هدف شناخت و جذب مشتری بیشتر فکر کنید.
درحقیقت شما باید از شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای شناساندن بهتر نام تجاری تان به افراد استفاده کنید.

نکته: مخاطبین تان را با تبلیغات زیاد بمباران نکنید.
در حالی که برخی از شرکت های کوچکتر به شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای نشر تبلیغات رایگان می نگردند، اما در حقیقت اینطور نیست. شما باید برای شبکه های اجتماعی تان محتوای جذاب تولید کنید. مطمئن باشید که هیچ مخاطبی از تبلیغات زیاد خوشش نمی آید، در پیش گرفتن این روال به مدت طولاتی باعث می شود که افراد به مرور زمان صفحات اجتماعی شما را رها کنند.
هنگامی که یک صفحه اجتماعی ایجاد کردید باید سلیقه مخاطبین تان را مد نظر قرار دهید، توجه داشته باشید که مخاطبین شما بیشتر به چه محتوایی علاقه نشان می دهند؟ شاید آن ها بیشتر به معرفی فرصت های فروش علاقه داشته باشند، شاید مایل باشند تا در رابطه با محصولات جدید و زمان عرضه آن ها اطلاعاتی داشته باشند، شاید شنیدن اطلاعاتی در رابطه با اخبار مربوط به صنعت شما برایشان جالب باشد. بهتر است علاقه عموم آن ها را شناسایی کنید و محتوایی جذاب براشان ایجاد کنید.
علاوه بر ارائه پست هایی در رابطه با فروش گاه به گاه، هر کسب و کار باید سعی کند تا از طریق شبکه های اجتماعی فرهنگ سازمان اش را انتقال داده و محیط را طوری تنظیم کند که مخاطبین قادر باشند به راحتی سوالاتشان را بازگو کنند و نظرات مثبت و یا منفی شان را به صاحبین کسب و کار منتقل سازند. در این رابطه می توان از نظرسنجی که قابلیت جدید اینستاگرام می باشد نیز کمک گرفت.

نکته: به سوالات و نظرات مشتریان توجه کنید.
مصرف کنندگان به طور فزاینده ای همه امور مربوط به خریدهایشان را به صورت آنلاین انجام می دهند. از تحقیق، مرور و خرید کالا و خدمات گرفته تا جستجو درباره نحوه مصرف آن ها.اگر افراد شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند، احتمال زیادی وجود دارد که از شما خرید آنلاین داشته باشند. برای فروشگاه های خرده فروشی، مشتریان هیچ راه ارتباطی سریع تر و ساده تری از شبکه های اجتماعی نخواهند یافت. معمولا مشتریان تجربیات خریدشان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و افراد جدیدی که قصد خرید دارند پیش از خرید ابتدا نظرات خریداران قدیمی راجع به محصولات را بررسی می کنند. بنابراین شما باید از این موقعیت بهره ببرید و به آن به عنوان اولین و بهترین فرصت معرفی خود نگاه کنید.

در ادامه ۴ قدم برای مدیریت بهتر مشتریان در شبکه های اجتماعی ارائه شده است:

۱- برای مدیریت شبکه های اجتماعی تان فرد مناسبی پیدا کنید و آموزش های لازم را به وی بدهید.
اولین قدم برای بهبود تجربه مشتریان از شبکه های اجتماعی انتخاب کارمند مناسبی برای مدیریت آن می باشد. فردی را انتخاب کنید که دارای مهارت کافی برای مدیریت این صفحات و نیز برقراری ارتباط با مشتریان در این بستر باشد. توجه داشته باشید که این سمت شغلی نیز همانند سایر سمت های شغلی موجود در سازمان نیاز به آموزش دارد.

۲- سوالات و بازخوردهای مشتریان را سریع پاسخ دهید.
در اینجا زمان یک عامل کلیدی می باشد،  مخصوصا به هنگام رویارویی با بازخوردهای منفی. هنگامی که مردم شکایتی را مطرح می کنند و شکایت آنان بدون پاسخ باقی می ماند، این رفتار را بی تفاوتی و عدم توجه تلقی می کنند. توجه داشته باشید که دادن پاسخ های تند و مبنی بر احساست نیز می تواند اوضاع را وخیم تر کند.
به منظور جلوگیری از ایجاد دید منفی برای مخاطبین تان پاسخ تمامی سوالات، نظرات و شکایات در شبکه های اجتماعی را بدهید. هنگام پاسخ به مخاطبین نام کوچک آنان را مخاطب قرار دهید. در صورت مواجه با شکایت و یا مشکلی از سمت مشتریان به منظور قانع کردن آنان سعی کنید از قوانین مشخص و وضع شده در سازمان تان استفاده کنید.

۳- از نظرات مثبتی که راجع به شما داده می شود بی توجه نگذرید.
اگرچه که رسیدگی به شکایات در اولویت اول می باشد، اما سعی کنید که از نظرات مثبتی که مخاطبین به شما ارائه می دهند نیز غافل نشوید و آن را تقویت کنید. حمایت و پاسخ به نظرات مثبت مشتریان راجع به شما در شبکه های اجتماعی می تواند آنان را به هواداران دائمی کسب و کار شما تبدیل کند. احتمال زیادی وجود دارد که آنان این تجربه خوشایند را با دوستانشان نیز در میان بگذارند.

۴- از اطلاعات و بازخوردهای موجود برای شناسایی تهدیدها و فرصت ها استفاده کنید.
کار شما تنها با پاسخ به مشتریان و حفظ ارتباط با آنان تمام نمی شود. شما بهترین فرصت را دارید تا تمامی داده ها را جمع آوری کنید و روندها را شناسایی کنید. شرکت ها به منظور درک بهتر از درخواست های مشتریان و جلب رضایت هرچه بیشتر آنان، معمولا از نظرسنجی ها استفاده می کنند. در حال حاضر، شبکه های اجتماعی این نیاز را برطرف ساخته اند و از طریق آن می توان به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشت. ضبط بازخورد مشتریان می تواند در ساخت صفحه سوالات متداول کمک کننده باشد، با استفاده از این اطلاعات می توان مطالب وبلاگ را به نحوی موثرتر تنظیم کرد، به صورت کلی می توان از این اطلاعات به منظور نظارت و بهبود در وضعیت شرکت استفاده کرد.
نکته آخر اینکه که “روابط اجتماعی” را در شبکه های اجتماعی از یاد نبرید. با مشتریانتان در این بستر طوری رفتار کنید که بفهمند برای آنان ارزش قائل اید و به وقت و نظر آنان احترام می گذارید، این باعث می شود آنان دریابند که برای شما بیشتراز یک فالوور ارزش دارند. با احترام به شخصیت مخاطبین تان می تونید آنان را به مشتریان مادام العمر خود تبدیل کنید.